Als overtuigd beelddenker
ben ik altijd blij met mensen die de kracht van deze (erfelijk overgedragen) manier van denken voor het voetlicht brengen. De laatste tijd gebeurt dat steeds meer. Vooral de impact die deze manier van denken op je heeft boeit mij. Daarom hier een beknopte gedachtegang langs mijn ervaring en die dan van velen. Want ook al is het een pracht manier van denken, toch kan die impact op je start knap lastig zijn. Waarom dan?
Beelddenkers denken voornamelijk met de associatieve, rechter hersenhelft.
Deze helft heeft voor elk stukje informatie dat binnenkomt de weg naar 1000den opgeslagen associaties in beeld, emotie en ervaring. Die associaties verlopen razendsnel. Er worden 32 beelden per seconde verwerkt. Dit is razendsnelle tempo is ook een valkuil. Het andere deel van de wereldbevolking verwerkt met z’n linker hersenhelft 2 á 3 woorden per seconde. Zij hebben weer als voordeel dat het schoolsysteem hier in het westen naadloos aansluit op hun manier van denken.
School geeft je stukjes informatie,
keurig overdacht opgebouwd om het goed te kunnen begrijpen. Die informatie kan in je linker hersenhelft lineair opgestapeld worden. Als beelddenker stapelt dat niet, maar ga je bij ieder nieuw stukje informatie zoeken naar: waar plak ik het aan? in welke context wordt dit bedoeld? Je hebt er tientallen openstaan. Al luisterend zoek je naar het plekje waar je het zal opslaan in je associatieve rechterhelft. Dat kost tijd, en maakt je denken en ook reageren trager. In jouw actieve breindeel zijn zoveel opties! Dát weten: dat jij je opslaglocatie zoekt! Het lijkt vanzelfsprekend, maar jij en veel beelddenkers voelen het als: ik begrijp het niet. Als je om zich heen kijkt en je niet de verwarring bij de anderen ziet die je zelf wel voelt, denk je: De rest begrijpt het wel. Ben ik dom? Nee! Wel anders. Niet erkent anders. Dus ongemakkelijk. Vol twijfel. Deze tijdruimte, onzekerheid en verwarring wordt niet alleen door jou gevoeld, ook zien nog steeds veel leerkrachten, ouders en de rest van je omgeving dit als niet zo slimme traagheid.
Naast dat het associatie-denken vermoeiend en vertragend kan zijn,
is het ook lastig om een focus krijgen. Daarentegen is het ook zo dat je in een mum van tijd verbanden ziet. Naar die verbanden wordt op school niet gevraagd. “Je droomt weg, dwaalt af, begrijpt het niet”. Je begrijpt het wel, maar zien méér! En daar is geen tijd en aandacht voor. Terwijl het voor jou een relevante werkelijkheid is. Dat geeft je een niet gewaardeerd gevoel. Waardoor je als beelddenker veelal afhaakt. Stil blijf je in je eigen hoofd, en voelt dat je niet aan de norm kan voldoen. Precies dít maakt de schoolperiode tot een zware tijd, zowel intellectueel als emotioneel.
De leerkracht die de context geeft aan het begin vd les
Is goud voor deze leerlingen. (Vorige keer over X gehad, nu gaan we Y behandelen op weg naar Z). Deze leerkracht / docent maakt een hoop gezoek door het rechter breindeel overbodig. Dit scheelt een hoop energie, brengt rust in het drukke hoofd en geeft een gevoel van mee kunnen doen vanaf het begin..
En dan, op een keer ga je aan het werk,
je bent door je schoolperiode heen! Echt mooi! Je gaat steeds meer je eigen norm en kracht vinden. Dat doe je omdat je als volwassene complimenten krijgt over je luister- en denkwijze. Je bent hen er mee van dienst. Luisterend kom je in je hoofd langs opties, ideeën, mogelijkheden en kansen. 32 per seconde!! Wat een heerlijkheid. Deze waardering halen je uit je schoolschulp. Eerst wat onwennig, je gelooft het aanvankelijk maar nauwelijks, leer je vertrouwen op jouw manier van denken. Je leert de waarde voelen van je creatieve kijk, je inlevende vermogens, en mogelijkheid tot geabstraheerd overzien.
Een wereld van verschil
zou het maken als iedereen het kind, de collega, vriend, familielid of medestudent waar je deze trekjes in herkent zou koesteren. Juist vanwegen de talenten die hij/zij heeft. Laat hem/haar weten dat hij/zij gewaardeerd wordt om hoe hij/zij is en wat hij/zij inbrengt. Dát maakt de klim uit de opgebouwde schoolschulp wellicht overbodig of in ieder geval sneller, makkelijker, fijner.